Toimintaa 2012

Joulukuu

2.12. Uudenmaan Vihreiden syyskokous.

Hanna Kalanne jatkaa Uudenmaan Vihreiden hallituksen jäsenenä.

Marraskuu

29.11. klo 18 Espoon Vihreiden syyskokous. Laurea. Leppävaara.

Hanna Kalanne valittiin yksimielisesti Espoon Vihreiden puheenjohtajaksi. Muita ESVINAn jäseniä Espoon Vihreiden hallituksessa 2013: Saara Hyrkkö,  Marjo Matikka,  ja Teresia Volotinen

17.11.klo 12 Vihreiden Naisten syyskokous. Kotipehku. Tampere.

ESVINAn kokousedustajat: Maija Lehtonen, Tuuli Marela ja Teresia Volotinen.

Yhistyksemme syyskokouksen asettama ehdokas Teresia Volotinen valittiin  Vihreiden Naisten hallitukseen.

542702_482202061819942_1353131592_xx.jpg

16. – 17.11. Vihreiden Naisten syyspäivät Tampereella

231087_481592791880869_1829161474_n.jpg

7.11. klo 17.30 alkaen kiitosjuhla hienon vaalituloksen johdosta ja syyskokous. WeeGee-talo, Ahertajantie 5. Nautimme kiitosmaljaa ruokatajoilujen kera, pidämme yhdistyksen syyskokouksen ja tutustumme museon näyttelyihin, erityisesti Helinä Rautavaara -museon Kierrätyksen maailmanmestarit -näyttelyyn.

Espoon Vihreät Naiset WeeGellä

Lisätietoa päivitetään tilaisuuden facebook-sivulle: www.facebook.com/events/112216552271423/

Tule mukaan!

Lokakuu

25.10.  Kannanotto: Pukeudu tänään oranssiin!

25.10. 18 – 20 Pekka-kahvila Isossa Omenassa

60623_10151139135039531_1304377937_n.jpg311188_514274588582625_1585457152_n.jpgccc-009xx.jpgccc-005xx.jpgccc-006xxx.jpgccc-007xxx.jpg

24.10. Naiset vastuullisen yrittäjyyden vetureina. Tervetuloa keskustelemaan vastuullisesta yrittäjyydestä ja naisten roolista työelämässä, yrittäjinä ja uudenlaisen yrityskulttuurin ja vihreän liiketoiminnan luojina.  Mukana naisia erilaisista yrityksistä, joista jokaisella on oma roolinsa uudenlaisen liiketoiminnan vetureina: Marja Nuora, Kurmakka-Organic Food Finland Oy, Hanna Kalanne, GloCell Oy ja Mari Päätalo, Valpastin Oy. Tilaisuuden juontaa Saara Hyrkkö. Tarjolla pientä purtavaa.

21.10. Vihreät valtaavat Sellon lavan.  Mukana myös Espoon Vihreitä Naisia.

21.10. klo 12-14 Sunnuntaibrunssi. Tapiola, Länsituulentie Vihreiden kunnallisvaaliteltta. Tarjolla luomua, lähiruokaa, reilun kaupan antimia.

16.10. klo 18 Keskustelu lähisuhdeväkivallan ehkäisystä Espoossa, Tapiolan Kulttuurikeskuksen Café Mezzo. Mukana kansanedustaja Tuija Brax, kaupunginvaltuutettu Sirpa Hertell, Espoon Vihreiden Naisten puheenjohtaja Marja Nuora ja LOVE ry:n Aija Palomäki.

ekpy-010.JPG

Tuija Brax puhuu lähisuhdeväkivallan torjunnasta

14.10. klo 12-14 Sunnuntaibrunssi. Tapiola, Länsituulentie, Vihreiden kunnallisvaaliteltta. Tuottaako puutarhakaupunki Espoo tarpeeksi satoa? Miten saamme lisää kaupunkipuutarhoja ja kouluille opetuspalstoja? Saammeko Espoosta luomukaupungin? Tule mukaan!  järj. Espoon Vihreät Naiset ja Tapiolan Vihreät

025.JPG

Träskändan kartano sijaitsee Espoon Järvenperässä

11.10. Träskändan kartanopäivä. Espoon Vihreät Naiset ry järjestää yleisölle avoimen  monipuolisen kartanopäivän. Ohjelma: klo 14.30 – 16  Kartanorakennus tutuksi.Tutustuminen Träskändan kartanorakennukseen ja sen historiaan museojohtaja Timo Tuomen johdolla. klo  Kävelykierros puistossa.  Tutustumme  ainutlaatuiseen Aurora Karamzinin kartanopuistoon, joka on valtakunnallisesti arvokas kulttuurihistoriallinen ympäristö ja yksi Espoon vanhimmista luonnonsuojelualueista.   Keskustelutilaisuus: Mitä espoolaiset haluavat Träskändan kartanoon. Tule ideoimaan ja keskustelemaan aiheesta Espoon Vihreiden Naisten kuntavaaliehdokkaiden kanssa. Tarjolla kahvia ja pullaa.paikka: Espoon mielenterveysyhdistyksen EMY:n ylläpitämä Aurora-kodin yhteydessä sijaitseva kahvila Kahvikulma
Träskändan puisto, Kuninkaantie 43.

002.JPG

Mitä Träskändan kartanoon?

Syyskuu

27.9. klo 18 Espoon Vihreiden Naisten kuntavaaliehdokkaat kokoontuvat Karamzinin koulun tietokoneluokassa. Koulu sijaitsee Järvenperässä, osoitteessa Kulloonmäentie 20.Käymme läpi toistemme vaaliteemoja, kommentoimme nettisivuja ja facebook-kampanjoita. Tarjolla siis vertaistukea, kuntavaalitsemppausta sekä pientä purtavaa!  Toivottavasti pääset mukaan iloiseen joukkoomme!
Vahvista tulosi Espoon Vihreiden Naisten sihteerille Teresia Volotiselle: teresia.volotinen@espoo.opit.fi

kiva-kunta-012xxx.jpg

Kirjat jaossa Kiva kunta -päivänä

22.9. klo 12 – 14. Kiva kunta -päivä. Alberganesplanadin kauppakeskus Sellon puoleisessa päässä Leppävaarassa. Espoon Vihreiden Naisten kirjapöytä, satutuokioita ja kierrätysleluongintaa. Järj. Suur-Leppävaaran Vihreät ja Espoon Vihreät Naiset

19.9. Hyvän ruoan marssi. Klo 13.30 kokoontuminen Narinkkatorilla, Kamppi, Helsinki. Klo 14.00 kulkueen lähtö: traktorit, vehnäntähkiä, musiikkia! 15.00 (noin) saapuminen Teurastamolle, Tukkutori, Sörnäinen. Maalaistentori: satokauden herkkuja, keskustelua, sauna, bändejä.
Tule mukaan!Kansalaisjärjestöt ympäri Eurooppaa vaativat muutosta nyt uudistettavaan EU:n maatalouspolitiikkaan (CAP).

6.9. Leppävaaran raittikarnevaalit. Kuntavaaliehdokkaat kampanjoivat Vihreiden teltalla

raittikarnevaalit-009xxx.jpg

Elokuu

Kesäkuu

1.6. Kannanotto:  Kaksikielisyys on vahvuus

Toukokuu:

23.5. klo 17.30 alkaen käynnistyy Espoon Vihreiden Naisten hanke nimeltä Riippumaton puutarha. Tule mukaan MÖYHIÄISIIN!
Riippumaton puutarha sijaitsee Toppelundintie 5:n kohdalla. Mukaan lapioita, kuokkia, haroja yms sekä ennen kaikkea iloinen mieli!
Tervetuloa!

11779_3847487715955_1541054793_3008109_2062729794_n3.jpg

20.5. Espoon Vihreiden Naisten kuntavaalityön suunnittelukokous bussimatkalla Lappeenranta – Espoo.

19.-20.5. Puoluekokous Lappeenrannassa. Puoluekokousedustajat: Tuuli Marela, Marja Nuora ja Teresia Volotinen.

18.5. Vihreiden Naisten puoluekokouskoulutus. Lappeenranta

15.5.klo 18 Nyyttäripiknik Träskändan puistossa. Nautimme kartanorakennuksen edustalla olevalla nurmella yhteisistä eväistä ja toistemme iloisesta seurasta. Ötökkärunoarpajaiset. Tutustumme perinteiseen tapaan myös ainutlaatuiseen Aurora Karamzinin kartanopuistoon, joka on valtakunnallisesti arvokas kulttuurihistoriallinen ympäristö ja yksi Espoon vanhimmista luonnonsuojelualueista.
Espoon Vihreiden Naisten ja VISION opintokerhotoimintaa. Tiedustelut: teresia.volotinen@espoo.opit.fi

traskanda-004xxx.jpg

15.5. klo 17.30 Espoon Vihreiden Naisten hallituksen kokous

5.5. Vihreiden puheenjohtajapäivät. Järvenpää.

ESVINAn edustajana Teresia Volotinen.

2. – 14.5. HOK-Elannon vaalit. HOK-Elannon edustajiston vaaleissa ehdokkaina Espoon Vihreistä Naisista: Hanna Kalanne, Marjo Matikka ja Teresia Volotinen.

Huhtikuu:

28.4. Vihreät Naiset. kevätkokous. Helsinki

Edustajat: Merva Mikkola, Teresia Volotinen, Tuuli Marela, Hanna Kalanne, Anna-Mari Saloranta ja Maija Lehtonen

26.4. Eduskuntatalo tutuksi! Eduskuntatalon esittely ja kansanedustaja Johanna Karimäen tapaaminen.  Espoon Vihreiden Naisten ja VISION opintokerhotoimintaa.

2642012-004xxx.jpg

24.4. klo 18.30 Uudenmaan Vihreät.  Kevätkokous. Puoluetoimisto. Koijärvi-sali. Edustajat: Tiina Elo, Marja Nuora, Teresia Volotinen ja Maija Lehtonen.

21.4. Espoon Vihreiden kevätkokous

Vuosikokouksen nimeämät koulusedustajat: Marja Nuora, Teresia Volotinen, Merva Mikkola ja Maija Lehtonen.

ESVINAn jäsenistä Espoon Vihreiden hallituksessa 2012: Hanna Kalanne (pj) ja hallituksen jäseniä: Saara Hyrkkö, Marja Nuora, Marjo Matikka,  Maisa Siirala ja Teresia Volotinen

Maaliskuu:

31.3. – 1.4. Puoluvaltuuskunnan kokous Tampereella

31.3. Vihreiden Naisten hallituksen ja puoluevaltuuskunnan ja puoluehallituksen jäsenten yhteiskokous

tampere-010xxx.jpg

Puoluevaltuuskunnan jäsenet Hanna Kalanne ja Teresia Volotinen Vihreiden Naisten lounaskokouksessa Tampereella

31.3. Vihreän liiton 25-vuotisjuhla Tampereella

tampere-025.JPG

Työläismuseo Werstaalla Tampereella oli ympäristöliikkeen historiasta kertova näyttely Koijärvi, Kessi ja Kuusamon kosket.

esvina-kevatkok-004xxx.jpg

Merva esittelee valtuustosalia

22.3. klo 18 – 20. Valtuustotalo tutuksi! Uusien ilta ja Espoon Vihreiden Naisten kevätkokous. Valtuustotalo,  ryhmähuone.

Kaupunginvaltuutettu Merva Mikkola esittelee Espoon valtuustotaloa ja kunnallispolitiikkaa. Espoon Vihreiden Naisten ja VISION opintokerhotoimintaa.

esvina-kevatkok-015xxx.jpg

Espoon Vihreät Naiset Merva Mikkolan muotokuvan alla

22.3.  Espoon Vihreiden Naisten hallituksen kokous klo 17.30. Valtuustotalo, ryhmähuone.

19.3.  Minna Canthin päivä eli tasa-arvon päivä on yleinen liputuspäivä Suomessa joka vuosi 19. maaliskuuta. Kirjailija Minna Canth syntyi samana päivänä vuonna 1844. Sisäasiainministeriö suositteli ja määräsi valtion virastot ja laitokset liputtamaan tuona päivänä jo vuonna 2003. Koska liputuksesta saatiin myönteistä palautetta, Sisäasianministeriö teki Helsingin yliopiston almanakkatoimistolle ehdotuksen päivän merkitsemiseksi kalenteriin. Yleiseksi liputuspäiväksi se tuli vuonna 2007.

Kannanotto: Espoon Vihreiden Naisten ajatuksia tasa-arvosta Minna Canthin ja tasa-arvon päivänä 19.3.2012. julkaistiin Essessä 12/2012. http://www.esse.fi/nakoislehdet_2012/esse_12_12/esse_12_12.pdf

10.3. Yhdistyspäivä jäsenyhdistysten aktiiveille. Järj. Espoon Vihreät

Espoon Vihreiden Naisten jäseniä osallistui tilaisuuteen erityisen aktiivisesti.

esvi-016.JPG

Sirpa Hertell puhui kuntavaikuttamisesta.

esvi-002xx.jpg

Espoon Vihreät yhdistysaktiivit kuntavaaliryhmätyössä.

esvi-017xxx.jpg

Jätteiden lajittelu on myös tärkeää!

9.3.  klo 14 – 15 Mitä lautaselle – Ravintoa vai kemikaaleja? Tule Tapiolan kulttuurikeskuksen kahvioon keskustelemaan puhtaasta ruoasta, luomusta, elintarvikemerkinnöistä ja ruuan lisäaineista yhdessä europarlamentaarikko Satu Hassin ja Vihreiden kaupunginvaltuutettu Mari Nevalaisen kanssa.

8.3. Kansainvälinen naistenpäivä. Espoon tasa-arvotoimikunta, jonka puheenjohtaja on Marja Nuora, on perinteisesti järjestänyt yleisötilaisuuden naistenpäivän kunniaksi. Tänä vuonna ohjelma liittyy naisiin kohdistuvaan väkivaltaan. Tapahtuma järjestetään Kino Tapiolassa klo 18-19:30. Ohjelmaksi tulee Anna Nykyrin ohjaamaa ja Joonas Berghällin tuottama lyhytelokuva Viisi fragmenttia empatian luonteesta. Sen jälkeen on paneelikeskustelu.

Naistenpäivän blogi:   http://www.yhdistyslovery.com/uutiset.html?57

1.3. Keskustelu Vihreiden periaateohjelmasta. Järj. Espoon Vihreät

Helmikuu:

292-020.JPG

Näinkin voi tutustua metsään! Espoon Vihreitä Naisia WG-talon näyttelyssä. Espoon Vihreiden Naisten ja VISION opintokerhotoimintaa.

29.2. Espoon Vihreiden Naisten hallituksen kokous WG-talo, Tapiola

29.2. Kannanotto: Karkauspäivänäkin ekologisia valintoja!

14.2. Kannanotto:  Ystävänpäivänä eettisiä suklaanautintoja!

9.2. Espoon Vihreiden Naisten Träskända-työryhmä seurassaan taidetalo Pikku-Auroran intendentti Yvonne Godhwani ja Espoon vapaan sivistyön johtajan sijaisena toimiva Helena Värri tutustumisretkellä Taidetalo Pikku-Aurorassa ja Träskändan kartanossa. Espoon Vihreiden Naisten ja VISION opintokerhotoimintaa.

traskanda-055xx.jpg

Träskändan kartanossa vas. Helena Värri, Merva Mikkola, Yvonne Godhwani, Teresia Volotinen, Sirpa Hertell, Maisa Siirala, Ursula Palsbo ja Marja Nuora

5.2. Presidentinvaali. toinen vaali

2.2. klo 18.30 – 20.30 Naisten Pekka-kahvila Espoon kulttuurikeskuksessa. Miksi Pekkaa kannattaa äänestää? Tule tapaamaan Pekka Haavistoa kannattavia naisia yli puoluerajojen. Paikalla kansanedustaja Tuija Brax ja viihteestä vastaa Jippu. Keskustelua vaaleista mukavassa seurassa taiteellisen ohjelman siivittämänä. pekka-kahvila-024.JPGTilaisuudessa kahvitarjoilu ja A-oikeudet. Vapaa pääsy myös miehille. Järjestää ryhmä Pekka Haavistoa tukevia espoolaisia naisia. Lisätietoja Facbook-sivulla: www.facebook.com/events/218683138222916/

pekka-kahvila-008.JPG

1.2. klo 12.30-14.30 Naisten äänet ratkaisevat  -keskustelutilaisuus Aleksanterin teatterin lämpiössä, 2 krs, Bulevardi 23-27, 00180 Helsinki. Järj. Naiset tasa-arvoisemman Suomen puolesta. Lisätietoja Sirpa Hertell gsm 0400 496 151

Tammikuu:

31.1. klo 18.00 Espoon Vihreiden Naisten hallituksen kokous kahvila Mezzo. Tapiola

25.1. Espoon Vihreiden yleiskokous kello 18.00 alkaen Kivenlahden asukaspuistossa osoitteessa Merivirta 12 A. Asialistalla uuden puheenjohtajan valinta ja uusien kunnallisvaaliehdokkaiden julkistus. Jäsenemme Hanna Kalanne valittiin Espoon Vihreiden puheenjohtajaksi.

22.1. Presidentinvaali. ensimmäinen vaali

haavisto_fingerpori.png

15.1. klo 17 – 19  presidenttiehdokas Pekka Haavisto vierailee Espoossa Tapiolan yhteisötuvalla, jossa keskustellaan vaalikampanjan tunnelmista, yhteiskunnallisesta oikeudenmukaisuudesta ja yleisestä maailmanmenosta. Kansanedustaja Johanna Karimäki haastattelee. Tilaisuudessa on kahvitarjoilu. Yhteisötupa sijaitsee Heikintoria vastapäätä samassa talossa apteekin kanssa. Sisäänkäynti toiseen kerrokseen on apteekin vasemmalta puolelta. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.