Tasa-arvo myös ”vauvakuluihin”

Mikkelin seudun Vihreät Naiset ry järjesti naisten päivän tapahtuman Elomaan talolla. Illan teemana oli vanhemmuuden kustannusten jakaminen, josta Suomen yrittäjänaiset ry on tehnyt kansalaisaloitteen.  On laskettu , että yksi vauva maksaa äidin työnantajalle n. 12 000 euroa. Se koostuu lähinnä raskaudenaikaisista sairauspoissaoloista, äitiyslomalla kertyvistä lomarahoista sekä sairaan lapsen hoitokuluista.

Vaatimus on siirtaa nämä kulut verovaroista maksettaviksi, kuten Ruotsissa on tehty . Siellä ovat kaikki osapuolet tyytyväisiä järjestelyyn.  Nykykäytäntö haittaa naisten työllistymistä, naisten yrityksiä kasvamasta ja työllistämästä. Vauvoja kuitenkin tarvitaan jatkossakin.

Tästä ja muistakin naisten vaikuttamiseen liittyvistä asioista puhui Sallamaari Muhonen, Heidi Hautalan lehdistöavustaja ja Vihreiden puoluesihteeriehdokas.

Kirjailija Sari Järn luki katkelmia edellisestä teoksestaan Hiirestä puumaksi ja uudesta kirjastaan Lupaan sulle ruusutarhan.

Mikkelin kaupunginorkesterin soolosellisti Yrjö Pulkkinen soitti esitysten välissä.

Tunnelma oli tiivis ja lämmin, kahvia ja herkullisia kotileipomuksia maisteltiin.  Oli myös tilaisuutta vapaamuotoiseen keskusteluun.

Suosittelemme allekirjoittamaan kansalaisaloitteen  sivulla https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/71

Rauni Berndt

Mikkelin vihreät naiset varapuheenjohtaja