Bella Forsgrén

Paikallisyhdistys: Keski-Suomen Vihreät naiset

Ammatti/koulutus: Yhteiskuntapolitiikan opiskelija ja kuntapoliitikko

Tärkeimmät luottamustehtävät:

Jyväskylän kaupunginvaltuutettu ja kaupungin hallituksen jäsen, Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunnan JYYn edustajiston puheenjohtaja, Vihreiden puoluehallituksen jäsen, Keski-Suomen Maakuntavaltuuston jäsen ja Vihreiden Naisten hallituksen jäsen

Miksi Vihreät Naiset?

Olin pitkään aktiivinen Vihreissä nuorissa, jonka jälkeen etsin pitkään uutta poliittista kotia. Vihreisiin Naisiin innostuin lähtemään mukaan sen jälkeen kun huomasin, että toisin kuin ajattelisi, muutos yhteiskunnassa tasa-arvo-kysymyksissä voi mennä myös takapakkia. Itselleni oli iso järkytys nykyisen hallituksen ministeri nimitykset olivat kokonaisuudessaan todella miesvaltaisia. Olin olettanut että tänä päivän on itsestään selvää  se, että ministeripaikkojen jaossa varmistetaan tasapuolinen sukupuolijakauma. On selkeää että kehitys tasa-arvoisempaan yhteiskuntaan ei tapahdu itsestään vaan  työtä on tehtävä joka hetki. Tätä työtä minä koen voivani tehdä Vihreiden Naisten kautta.

Vihreällä on tärkeä rooli siinä, että yhteiskuntaamme lähdetään tosissaa muuttamaan tasa-arvoisempaan suuntaan. Tässä työssä Vihreillä naisilla on ensisijaisen tärkeä rooli. Meidän tulee olla synnyttämässä niin sisäistä kuin koko valtakunnan tasolla keskustelua ihmisiä syrjimistä valtarakenteista sekä vaatia niihin muutosta. Tämä vaatii muun muassa sitä, että osaamme tunnistaa omat etuoikeudet ja tiedostaa valta-asemat yksilöinä ja järjestönä.

Ajatuksiani feminismistä

Puhe ihmisoikeuksista on alkanut politisoitua. Ihmisoikeuksien universaalius ja koskemattomuus ei ole enää politiikassa itsestäänselvää.  Intersektionaalisen feminismin tavoin minulle on tärkeää tunnistaa omat etuoikeudet ja oman valta-aseman miettiminen sekä  kuulla kehoja eikä vaan puhua niiden yli. Feminismi on arvopohja, joka tulee näkyä Vihreiden politiikassa koko kentän laajuudella.