Merja Kähkönen

Ammatti/koulutus:
FM, eduskunta-avustaja

Tärkeimmät luottamustehtävät:
Vihreiden Naisten varapuheenjohtaja ja strategiatyöryhmän toinen puheenjohtaja, Vihreiden puoluevaltuuskunnan varapuheenjohtaja, Vihreiden poliittisen ohjelman työryhmän jäsen, Global Greensin koordinaatioryhmän jäsen (Euroopan Vihreän puolueen EGP:n edustajana)

Vihreissä vuodesta:

Miksi Vihreät Naiset?
Minulta kysyttiin vihreän taipaleeni alkuvuosina, liittyisinkö Vihreiden Naisten jäseneksi. Kieltäydyin. Perustelin vastaustani sillä, että minusta on olennaista olla mukana Vihreässä liikkeessä itse puolueen toiminnassa. Sen jälkeen olen muuttanut mieleni. Vaikka minulle on edelleen selvää, että puolueessa on vaikutettava laajasti, on aivan yhtä itsestään selvää, että tasa-arvoa ei ole vielä saavutettu. Vihreiden pitää olla liike, joka muuttaa maailmaa feministisemmäksi ja tasa-arvoisemmaksi, ja Vihreiden Naisten täytyy saada tämä aikaan Vihreiden sisällä. Olen mukana Vihreissä Naisissa tehdäkseni järjestöstämme entistä vaikuttavamman. Haluan, että olemme feminismin edelläkävijöitä niin puolueessa kuin yhteiskunnassa. Tässä on työtä tehtäväksi!

Mitä vihreä feminismi merkitsee minulle?
Vihreä feminismi on kaikkien sukupuolten vapautusliike. Se tekee näkyväksi ja purkaa yhteiskunnallisia valtarakenteita ja normeja. Se tukee syrjäytettyjen ja vähemmistöissä olevien ihmisten ääntä. Vihreä feminismi tavoittelee sukupuolten välistä tasa-arvoa, mutta myös mahdollisuutta vapautua seksuaali- ja sukupuolinormeista, moniperusteisen syrjinnän tunnistamista ja purkamista, sosiaalista tasa-arvoa ja ympäristön kunnioittamista. Vihreä feminismi on arvopohja, jolle kaiken vihreän politiikan tulee pohjautua.