Taru Yli-Panula

Olen tänä keväänä lähihoitajaksi valmistuva vihreä feministi Seinäjoelta. Olen ollut vihreissä mukana syksystä 2016 lähdettyäni kuntavaaleihin ehdolle. Nyt toimin Seinäjoella varavaltuutettuna ja olen hyvinvointilautakunnan jäsen. Olen myös Etelä-Pohjanmaan Vihreiden hallituksessa ja Vaasan vaalipiirin Vihreiden hallituksessa. Viime vuoden vaihteen aikoihin perustin Lakeuden Vihreät Naiset ry:n yhdessä upeiden etelä-pohjalaisnaisten kanssa. Toimin uuden yhdistyksemme puheenjohtajana ja olen hyvin varma, että Vihreät Naiset valtaavat Pohjanmaan tulevaisuudessa.

Olen edelleen hyvin tuore poliitikko ja monessa asiassa epävarma, mutta juuri sen vuoksi lähdin mukaan Vihreiden Naisten hallitukseen ja otin varapuheenjohtajan tehtävän vastaan. Haluan olla esimerkkinä muille nuorille naisille. Meidän ei tarvitse tietää kaikkea, meillä ei tarvitse olla pitkää kokemusta. Me olemme parhaita oppimaan, koska olemme nähneet mikä ei toimi ja missä pitää parantaa. Me tuomme uusia näkökulmia ja voimme kyseenalaistaa vanhat käytännöt. Se on meidän tehtävämme, jotta voimme todella muuttaa maailmaa.

Naisten on aika päästä nousemaan siitä epävarmuudesta, jossa he yhteiskuntamme patriarkaattisuuden vuoksi ovat. Meillä on jo upeita vahvoja naisia eduskunnassa, mutta valtarakenteiden voimakas epätasa-arvo estää edelleen liian usein naisia pääsemästä niille paikoille, joille heitä todella tarvittaisiin.

Maailma elää murroksen aikaa. Feminismi on nousemassa yleiseksi arvoksi ja meidän on pidettävä huolta siitä, ettei se jää vain päälleliimatuksi puheeksi tai cis-naisten ylellisyydeksi. Näen Vihreät Naiset järjestönä, jossa on paljon potentiaalia nostaa vähemmistöjä ja luoda yhteinen rintama meidän kaikkien välille taistelussa epätasa-arvoa vastaan.

Taru Yli-Panula