Heidi Hautala

Teetin muutama vuosi sitten selvityksen naisten oikeuksien vastaisten toimijoiden aktivoitumisesta Euroopan parlamentissa. Sittemmin kuva kansainvälisistä kytköksistä ja liikehdinnän luonteesta on selkiytynyt entisestään.

OpenDemocracy paljasti hiljattain, että esimerkiksi LGBTI-oikeuksien vastaiset kampanjat Tšekissä ja Romaniassa sekä aborttioikeuden vastaiset kampanjat Espanjassa ja Italiassa ovat saaneet mittavaa tukea. Kourallinen yhdysvaltalaisia Trumpin hallintoon, teekutsuliikkeeseen ja Venäjän oligarkkeihin liitoksissa olevia tahoja on rahoittanut yli 50 miljoonalla dollarilla äärikonservatiiviryhmiä ja -kampanjoita useissa Euroopan maissa viimeisten viiden vuoden aikana. Varoja on suunnattu merkittävissä määrin myös naisten seksuaalioikeuksien vastaiseen lobbaamiseen Brysselissä.

Yhdeksi suurimmista tukijatahoista nimetään äärikonservatiivinen, uskonnollisen oikeistosiiven ja talouskonservatiivien ajatushautomo ”Acton Institute”. Sen Rooman toimistolla on yhteyksiä Dignitates Humane Instituuttiin, jonka johtajana toimii Steve Bannon, sekä Alliance Defending Freedom -järjestöön, jonka agendaan kuuluu mm. seksuaali- ja lisääntymisterveyden oikeuksien vastustaminen, ja joka on laajentanut toimintaansa merkittävästi useiden miljoonalahjoitusten tukemana.

Näiden liikkeiden yhteisiin tavoitteisiin kuuluu naisten velvoittaminen kantamaan ei-toivotut raskaudet, ehkäisyvälineiden saatavuuden rajoittaminen, sekä sen määrittäminen, ketkä voivat astua avioliittoon tai kutsua itseään perheeksi. Liikkeet haluavat myös rajoittaa avioero-oikeutta ja keinohedelmöityksiä. Kaikki tämä verhotaan elämän ja inhimillisyyden puolustamisen retoriikkaan.

Tällaisen mittaluokan vaikuttaminen Euroopan poliittisella kentällä vailla minkäänlaista vastuunalaisuutta on tehtävä mahdottomaksi. Kansalaisten on oltava tietoisia, millä varoilla kansallisia poliittisia kampanjoita pyöritetään.

OpenDemocracyn paljastus pimeistä rahavirroista kertoo, että EU:n ja eurooppalaisten demokratioiden on rivakasti vahvistettava keinoja, joilla poliittiseen vaikuttamiseen suunnatut rahavirrat läpivalaistaan. Kyse on luultavimmin vain jäävuoren huipusta.

Tämä on myös osoitus siitä, että naisten oikeuksien vastaiset liikkeet toimivat osana laajempaa ideologiaa. Liikkeissä kannatetaan usein vanhoillisen kristinuskon lisäksi rajojen sulkemista. Ironista kyllä, mallia ja suoria vaikutteita haetaan maailmalta. Esimerkiksi Unkarin, Italian, Brasilian ja USA:n äärikonservatiivista ja populistista poliittista johtoa ihaillaan myös Suomessa. Rakentavaa, yhteisiä reiluja sääntöjä ajavaa kansainvälistä yhteistyötä taas vastustetaan.

On totta, että muuttuva maailma aiheuttaa suuria haasteita. Ratkaisu ei kuitenkaan ole silmien ummistaminen ja kellojen siirtäminen taaksepäin. Ainoa tie eteenpäin on globalisaation hallitseminen yhteistyöllä – ja juuri siinä EU voi näyttää voimansa.

Näissä vaaleissa on siis kyse paljosta. Haluammeko, että EU puolustaa oikeusvaltiota, arvojaan ja kansalaisten oikeuksia, kun autoritääriset valtiot ottavat itselleen yhä enemmän tilaa ja pyyhkivät sivuun monenvälisen kansainvälisen järjestyksen? Että EU oikeasti ottaa johtoaseman maailmanlaajuisena vaikuttajana, jotta suuret globaalit haasteet kuten ilmastonmuutos ja eriarvoisuus kyetään kohtaamaan?

Tällaisen tulevaisuuden eteen minä haluan tehdä työtä.

Heidi Hautala

HENNAn blogi on yhdistyksen tavoitteita palvelevien sisältöjen julkaisualusta, johon voivat kirjoittaa niin yhdistyksen jäsenet kuin muutkin yhteiset arvot jakava henkilö tai taho. Ennen eurovaaleja HENNAn ehdokkailla on mahdollisuus julkaista kirjoituksiaan HENNAn blogissa.