Naisen työ -tunnustus Matleena Aarikalliolle

Oulun seudun Vihreät naiset ry. on antanut Naisen työ -tunnustuksen oululaiselle Matleena Aarikalliolle.

Aarikallio on tehnyt pitkäjänteistä työtä turvapaikanhakijoiden ja maahanmuuttajien kotoutumisen ja työllistymisen eteen. Hän on työskennellyt vuosien ajan Vuolle Setlementissä muun muassa Esikoto-hankkeessa, edistänyt turvapaikanhakijoiden yrittäjyyttä monin tavoin ja luonut siteitä suomalaisten ja maahanmuuttajien lapsiperheiden välille. Tänä päivänä hän työskentelee Startup Refugees -yhdistyksen Pohjois-Suomen aluepäällikkönä. Matleena Aarikallio on tunnettu luovuudestaan, ystävällisyydestään ja kyvystään innostaa toisia ihmisiä. Hänen työllään on ollut iso merkitys turvapaikanhakijoiden työllistymisen kannalta, maahanmuuttajalasten ja -nuorten hyvinvoinnille ja kansainvälisen myönteisen ilmapiirin edistämiselle.

”Elän ajatuksella ”you can either do nothing, or you can do something”. Minusta se kuvaa hyvin sitä kuinka liian suurten ongelmien edessä ihminen tuntee pienuutta ja voimattomuutta. Monesti ihmiset sortuvat ajattelemaan, että mitään ei ole tehtävissä ja päättävät olla tekemättä mitään. Eikö siltikin olisi parempi tehdä edes jotain? Minä uskon yhteen ihmiseen. Niin hyvässä kuin pahassa, yksi ihminen voi saada aikaan valtavia asioita”, kiteyttää Aarikallio.

Naisen työ -tunnustus myönnetään vuosittain Miian päivänä. Tunnustuksen tarkoitus on nostaa esille henkilö, joka edistää arvoja, joita esteettömyyden ja saavutettavuuden puolestapuhuja, tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistäjä ja luontoa rakastava ja suojeleva oululainen vihreä vaikuttaja Miia Hirsikangas-Haataja elämäntyöllään edisti. Naisen työ -tunnustus jaetaan tänä vuonna ensimmäisen kerran.

Kuva: Matleena Aarikallio (kuvaaja: Wasim Khuzam)