Feministiakatemia

Vihreät Naiset lanseerasi syksyllä 2018 yhdessä Opintokeskus Vision kanssa ensimmäistä kertaa eduskuntavaaliehdokkaille suunnatun feministisen kurssin, Feministiakatemian. Kurssin tavoitteena oli tukea moninaista joukkoa nousevia naispoliitikkoja eri puolilta maata.

Viime vuosina korostuneesti naisehdokkaisiin kohdistunut seksuaalinen häirintä, uhkailu, nimittely ja pelottelu ovat uhka demokratian toteutumiselle. Vihreät Naiset tarjoaa naisehdokkaille puitteet, jossa he voivat turvallisessa tilassa muodostaa omia verkostoja ja saada politiikan ammattilaisilta tukea kampanjoilleen. Kestävän kehityksen tavoitteiden toteutumiseen tarvitaan kaikkia.

Kurssi rakentui kahdesta koulutusviikonlopusta.

Ensimmäisenä hioimme ehdokkaiden kampanjoita viestinnän ja politiikan ammattilaisten kanssa. Vierailevana kouluttajana mukana oli tasa-arvon moniottelija, Suomen UN Womenin vt. toiminnanjohtaja Elina Nikulainen.

Toisena viikonloppuna toimme ehdokkaat saman pöydän ääreen niin Vihreiden kansanedustajien, europarlamentaarikon, kuin ministeri Annika Saarikon kanssa.

Koulutimme tulevaisuuden vaikuttajia myös verkossa tapahtuvalta väkivallalta suojautumiseen yhteistyössä Feministisen ajatushautomo Hatun johtajan Saara Särmän sekä suojelupoliisin ylitarkastaja Teemu Isoahon kanssa.

Kurssi oli ensimmäinen laatuaan, ja turvallisemman tilan keinoin tuki ehdokkaita ja kannusti heitä itseohjautuvuuteen. Politiikan ei tarvitse olla yksinäistä, pelottavaa, tai kaukaista. Se kuuluu kaikille.

Lisätietoja:

Annika Ojala